Rösta på artikeln
Logiska operatorer, selektion
Logiska operatorer
På booleska variabler och i logiska uttryck kan man använda
de logiska operatorerna and, or och not. Operatorn not negerar
uttryck eller logiska värden och kräver en operand.
Operatorerna and, or och xor kräver två uttyck
eller logiska värden som operander. I sanningstabellen nedan är a och b två
booleska variabler eller uttryck.
Sanningstabell
a
|
b
|
a and b
|
a or b
|
a xor b
|
false
|
false
|
false |
false |
false |
false
|
true
|
false |
true |
true |
true |
false |
false |
true |
true |
true |
true |
true |
true |
false |
Ovanstående tabell kan sammanfattas på följande sätt.
-
(a and b) har värdet true endast då både a och b är sanna.
-
(a or b) har värdet true om någon av a eller b är sann.
-
(a xor b) har värdet om a och b har olika värden.
Anta att variabeln x har värdet 25 och variabeln y har värdet
10. Nedan ges några sammansatta uttyck som har värdet true eller false.
Logisk uttyck |
Logisk värde |
(x<y) or (y>=0) |
sant |
(x-10 > y) and (y <> 0) |
sant |
not (x<y) |
sant |
På grund av prioritetsordningen är parenteserna i exemplen ovan
helt nödvändiga. Det går alltså inte att skriva det andra exemplet som
x-10 > y and y <> 0 {OBS!
Felaktigt}
Eftersom and har högst prioritet innebär detta uttrycket
y and y
beräknas först vilket alltså inte är avsikten.
Ytterligare exempel på sammansatta uttyck.
Påstående |
Motsvarande Pascalkod |
x har värdet 6, 7 eller 8 |
(x=6) or (x=7) or x=8) |
5.95<=x>6.05 |
(5.95<=x) and x<6.05) |
ch1 är en liten engelsk bokstav |
('a'<=ch1) and (ch1<='z') |
ch1 är inte en liten engelsk bokstav |
not (('a'<=ch1) and (ch1<='z')) |
Selektion
Tvåvägsval, if-then-else
I programmeringssammanhang är det vanligt att
man måste välja mellan en av två saker beroende på om ett visst villkor är uppfyllt
eller inte. Detta villkor formuleras då som ett logiskt uttryck som har värdet true
eller false.
Ett tvåvägsval kan se ut enligt följande princip.
if <villkor> then
truesats
else
falsesats;
Orden if, then och else är reserverade ord.
Ett mer konkret exempel om man använder en etikett för ett skriva
ut resultatet.
if tid <=10.3 then
Label1.Caption := 'Till final'
else
Label1.Caption := 'Utslagen'; |
Det går naturligtvis också bra att köra flera satser i de olika
grenarna. De måste i så fall omgärdas med sats-parenteserna begin-end.
if <villkor> then begin
Sats1;
Sats2;
end
else begin
sats3;
sats4;
sats5;
end;
Här utförs Sats1 och Sats2 om uttrycket är sant, annars utförs
Sats3, Sats4 och Sats5.
Flervägsval
Satserna i de båda grenarna i en if-sats kan
vara godtyckliga satser. Speciellt kan de bestå av andra if-satser. Man säger då att
if-satserna är nästlade. Att satsen i else-grenen utgörs av en ny if-sats är vanligt
då man har att välja mellan fler än två saker.
Vi reder ut detta med hjälp av ännu ett exempel.
x := StrToInt(Edit1.Text); //Läs in ett värde till
variabeln x.
if x=1 then
Label1.Caption := 'Ett'
else
if x=2 then
Label1.Caption := 'Två'
else
if x=3 then
Label1.Caption := 'Tre'
else
Label1.Caption := 'Stort
tal'; |
De nästlade if-satserna är här utformade som ett upprepat tvåvägsval.
Observera indragningarna! Ett if och motsvarande else står precis rakt under varandra
för att understryka att de hör ihop. Tumregeln är att ett else alltid hör till närmast
föregående if.
Case-satsen
Ibland är tillvägagångssättet ovan den enda möjligheten
att formulera ett flervägsval med ömsesidigt uteslutande val. Detta kan bli besvärligt
om valen är många. En bättre lösning erbjuder då den s k Case-satsen nedan.
x := StrToInt(Edit1.Text); //Läs in ett värde till
variabeln x.
case x of
1: Label1.Caption := 'Ett';
2: Label1.Caption := 'Två';
3: Label1.Caption := 'Tre';
else
Label1.Caption := 'Stort tal';
end; |
Det är alltså värdet på x, selektionsvärdet, och värdet i konstantlistan
(värdena före kolonet i satserna) som bestämmer vilken tilldelning av etiketten som
skall utföras.
Regler för case-satser är följande:
-
Selektionsuttrycket måste vara av enkel datatyp men inte flyttalstyp.
-
Satsen efter kolon (:) kan vara en godtycklig sats. Om flera
satser skall ingå måste de omgärdas av begin-end.
-
Om <selektionsutryck> har ett värde bland de uppräknade
värdena till vänster om ett kolon (:) utförs satsen för det angivna värdet.
-
Om <selektionsutryck> har ett värde som saknas bland de
uppräknade värdena till vänster om ett kolon (:) utförs satsen efter else.
-
Case-satsen behöver inte ha en else-sats.
-
Ett värde kan anges som ett antal uppräknade värden i konstantlistan.
Man kan t o m ange ett slutet intervall.
Lägg märke till att inga variabler får finnas i konstantlistan.
Då är det ju ingen konstantlista.
Konstantmängder
Operatorn in
Ett bekvämt hjälpmedel då man skall testa om
ett uttryck eller en variabel kan tänkas ha flera olika värden är s k konstantmängder. Konstantmängder anges
inom klammerparenteser:
['a'..'z','å','ä','ö']
Som du ser räknas elementen upp ungefär som i en Case-sats.
Följande regler gäller för konstantmängder:
-
Elementen måste vara konstanter, ej variabler.
-
Ett element i en mängd måste ha ett ordningsnummer 0 .. 255.
Man kan testa med operatorn in (reserverat ord) om ett element
finns i en mängd eller inte.
if ch in ['0'..'9'] then
Label1.Caption := 'Siffertecken';
else
Label1.Caption := 'Inget
siffertecken';
I proceduren nedan demonstreras hur konstantmängder och in-operatorn
kan användas.
procedure TForm1.Button1Click(Sender:TObject);
var
nr : integer;
ch : char;
begin
nr := StrToInt(Edit1.Text);
ch := Chr(nr);
Label2.Caption := 'Ordningsnumret motsvarar tecknet '+ch;
if ch in ['a'..'z','å','ä','ö'] then
Label3.Caption := 'Liten bokstav';
else
if ch in ['A'..'Z','Å','Ä','Ö'] then
Label3.Caption := 'Stor bokstav';
else
if ch in ['0'..'9'] then
Label3.Caption := 'En siffra';
end
else
Label3.Caption := 'Annat tecken!';
end. |
En negation av en test med in-operatorn skrivs alltid så här
:
if not (ch in ['0'..'9'] then
Label1.Caption := 'Inget siffertecken';
Sätt alltså först en parentes om testen och sedan not strax
före parentesen.
Operatorerna is och as
Du har säkert lagt märke till den parameter som
Delphi skriver ut till alla händelseprocedurer, Sender av typen TObject. Detta är
helt oberoende av om det är en knapp eller en editeringsruta händelseproceduren är
knuten till. Det finns två operatorer med vars hjälp man kan hantera denna parameter,
nämligen operatorerna is och as. Det kan fungera på följande vis:
procedure TForm1.Button1Click(Sender:TObject);
var
s : string;
begin
if Sender is TButton then
s := 'kommandoknapp'
else
if Sender is TEdit then
s := 'editeringsruta'
else
if Sender is TCheckBox then
s := 'kryssruta'
else
s := 'annan komponent';
Showmessage('Du tryckte på en '+x+'.');
end.
|
I satsen
if Sender is TButton then
kontrolleras om parametern Sender är av typen TButton.
|